Suit Supply reklama / Tarnybos nuotr.
2016 kovo 31 d.
Vyriškų drabužių parduotuvės „Suit Supply“ vadovai nutraukė galimai diskriminuojančią reklamą, nesulaukę lygių galimybių kontrolierės tyrimo išvadų ir sprendimo

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gavo informaciją apie Vilniuje prekybos centre „Europa“ įsikūrusios vyriškų drabužių parduotuvės „Suit Supply“ reklaminiame stende esančios reklamos kampanijos „Berniukai žaisliukai“ (angl. ToyBoy) reklamą, kurioje vaizduojama moteris, vilkinti maudymosi kostiumėlį, o ant jos apnuogintos krūtinės sėdi du laisvalaikio drabužius dėvintys vyrai.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo 18 straipsnio 3 dalimi, š. m. vasario 24 d. nuspręsta pradėti tyrimą lygių galimybių kontrolierės iniciatyva dėl galimo Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo 5(1) str. 1 d. 2 p. pažeidimo. Minėtame įstatymo straipsnyje nurodoma, kad prekių ar paslaugų teikėjas, reklamuodamas prekes ir paslaugas, privalo užtikrinti, kad reklamoje nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas ar formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą. Tyrimo metu parduotuvės vadovui buvo išsiųstas paklausimas su prašymu motyvuotai paaiškinti, kokia yra šios reklamos idėja, tikslinė grupė bei kodėl „Suit Supply“ kompanija renkasi seksualizuoto, apnuoginto moters kūno vaizdavimo praktiką vyriškų drabužių parduotuvėje. Pradėjus tyrimą, taip pat gautas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos pranešimas apie vartotojos prašymą pašalinti vulgarios, moteris žeminančios ir ypatingai vaikų auklėjimui netinkančios reklamos skleidimą. Lietuvos Respublikos reklamos įstatymas numato, jog reklama turi būti padori ir teisinga bei negali pažeisti visuomenės moralės principų, žeminti žmogaus garbės ir orumo, kurstyti lyčių ar socialinės neapykantos ir diskriminacijos.

Tyrimo metu dėl reklamos vertinimo kreiptasi į reklamos ir lyčių lygybės ekspertus. Lyčių lygybės ekspertai vieningai sutarė, jog reklama yra seksistinė bei diskriminuojanti lyties ir rasės pagrindais, o joje vaizduojama juodaodė moteris yra paversta vyrų objektu, todėl gali formuoti visuomenės nuostatas, kad moterys yra menkesnės už vyrus. Tuo tarpu Lietuvos reklamos asociacijos „Reklamos biuro“ Arbitražo komisija nustatė, kad reklama nepažeidžia Lietuvos reklamos etikos kodekso, tačiau, jų nuomone, yra paprasčiausiai „neskani“, seksistinė, joje vaizduojama daug „neskanios“ erotikos.

Parduotuvės „Suit Supply“ vadovai nusprendė reklamą nutraukti nesulaukę tyrimo pabaigos bei lygių galimybių kontrolierės sprendimo.

Lygių galimybių kontrolierė A. Lobačevskytė teigia, jog svarbu užtikrinti, kad reklama visuomenėje neformuotų nuostatos, jog viena lytis gali būti žeminama, menkinama arba vaizduojama kaip pranašesnė, todėl parduotuvės vadovų sprendimas šią reklamą nutraukti vertintinas teigiamai.

„Suit Supply“ yra Nyderlandų drabužių gamybos bendrovė. Panašaus tipo reklamas įmonė platina nuo 2010 metų. Tarnybos žiniomis, š. m. kovo 8 d. reklamos kampanija “Berniukai žaisliukai“ (angl. ToyBoys), kuri šiuo metu platinama Nyderlanduose, buvo apskųsta Olandų Reklamos etikos priežiūros institucijai ( angl. Dutch Advertising Code Authority). Sprendimas Nyderlanduose dar nėra priimtas.