Mokyklos klasėje sėdintis mokinys matomas iš nugaros
Unsplash nuotr.
2025 birželio 9 d.
Tarptautinis vertinimas: Lietuvos švietimas – neįtraukus LGBT+ mokiniams

17,5 iš 100 galimų – tiek balų Lietuva įvertinta naujausiame LGBTQI įtraukiojo ugdymo indekse, kurį parengė IGLYO – tarptautinė LGBTI+ jaunimo ir studentų organizacija. Šiuo rodikliu matuojama, kiek įtrauki ir saugi LGBTI+ žmonėms yra švietimo sistema 49-iose Europos šalyse.

LGBTQI įtraukiojo švietimo žemėlapis

Trūksta valstybės įsitraukimo

Lietuva balus gavo trijose iš dešimties vertinamų sričių: už Lygių galimybių įstatyme įtvirtintą diskriminacijos draudimą švietimo srityje, už politikos bei veiksmų planus bei už tarptautinius įsipareigojimus. Visgi, kitose srityse Lietuva negauna nei vieno balo:

  • nacionalinėje ugdymo programoje vis dar nėra LGBTI+ temų;
  • nėra privalomo pedagogų mokymo apie LGBTI+ įtrauktį;
  • nėra informacijos ir gairių specialistams (-ėms);
  • nei valstybė, nei mokyklos nesuteikia LGBTI+ mokiniams ar jų šeimoms pagalbos mechanizmų;
  • valstybė nerenka statistikos apie LGBTI+ mokinių patiriamas patyčias ir smurtą;
  • nėra lyties pripažinimo įstatymo, nėra visuotinės tvarkos, kuri nustatytų galimybes translyčiams mokiniams ir mokinėms mokyklose naudoti teisingą vardą ir įvardžius (šiuo metu kiekviena situacija sprendžiama individualiai, priklausomai nuo konkrečios ugdymo įstaigos ir jos darbuotojų geranoriškumo);
  • mokyklų aplinka dažnai atšiauri LGBTI+ žmonėms, trūksta valstybės palaikymo NVO bendradarbiavimui su mokyklomis.

Indekso autoriai išskiria, kad nors Lietuvoje yra pavienių iniciatyvų LGBTI+ mokinių situacijai gerinti, jos dažniausiai įgyvendinamos nevyriausybinių organizacijų, bet ne valstybės.

Vienu svarbiausių teisinių laimėjimų laikomas 2024 m. Konstitucinio Teismo sprendimas pripažinti Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 4(2)(16) straipsnį prieštaraujančiu Konstitucijai. Ši teisės akto nuostata anksčiau dažnai buvo interpretuojama kaip pagrindas riboti LGBTI+ temų aptarimą švietimo srityje.

Iššūkiai visoje Europoje

LGBTQI įtraukiojo ugdymo indekse ES vidurkis siekia 41,6 balo iš 100 galimų. Daugiausiai rekomenduojamų priemonių užtikrina Norvegija (90 iš 100), Švedija, Malta (po 80 iš 100), Ispanija, Danija (po 77,5 iš 100). Net 13 valstybių neužtikrina nei vienos priemonės LGBTQI įtraukčiai švietime, tarp jų – Lenkija, Latvija, Vengrija, Rusija, Azerbaidžanas.

Septyniose šalyse įtvirtinti vadinamieji „anti- LGBTI+ propagandos“ įstatymai ir tvarkos, kurie draudžia minėti LGBTI+temas nepilnamečiams ir tokiu būdu apriboja mokinių galimybes ugdymo įstaigose mokytis apie LGBTI+ įtraukų turinį.

Su IGLYO parengtu žemėlapiu galima susipažinti paspaudus šią nuorodą.

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos parengtos rekomendacijos „Įtrauki mokykla: kaip kurti saugią aplinką translyčiams (-ėms) mokiniams (-ėms)“