Pexels nuotr.
2024 gruodžio 17 d.
Skaitmeninė atskirtis regionuose – net iki dviejų kartų didesnė

Skaitmeninėmis paslaugomis sunkiausia naudotis vyresnio amžiaus žmonėms, gyvenantiems miesteliuose ir kaimuose, parodė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atliktas tyrimas. Palyginti su didmiesčiais, regionuose skaitmeninė atskirtis yra net iki dviejų kartų didesnė.

„Matome tendenciją, kai net būtinosios paslaugos sparčiai persikelia į skaitmeninę erdvę, o įprasti naudojimosi jomis būdai yra panaikinami. Mūsų tyrimas parodė, kad dėl to didžiausias problemas patiria vyresni mažesnių miestų, miestelių ir kaimiškų vietovių gyventojai, kurie, palyginti su gyvenančiais didmiesčiuose, dažniau stokoja skaitmeninių įgūdžių ar galimybių įsigyti įrenginius“, – sako lygių galimybių kontrolierės pareigas laikinai einanti Seimo kontrolierė Jolita Miliuvienė.

Tyrimo metu apklausus beveik du tūkstančius 55 metų ir vyresnių žmonių, paaiškėjo, kad regionų gyventojai, taip pat patys vyriausieji (nuo 75 metų amžiaus) dėl skaitmeninių technologijų sunkumų patiria dažniausiai. Šiose apklaustųjų grupėse, palyginti su didmiesčių gyventojais, problemas patyrė nuo 10 proc. iki 50 proc. daugiau žmonių, priklausomai nuo to, apie kokias viešojo gyvenimo sritis kalbama.

Tyrimo duomenys taip pat parodė, kad kas trečias (-a) kaimiškų vietovių gyventojas (-a) arba neturi internetinės bankininkystės, arba paskyra nesinaudoja, arba ja naudojasi tik padedamas kito žmogaus. 75 metų ir vyresnių apklaustųjų grupėje ši dalis šokteli net iki 60 proc.

Viena ryškiausių probleminių sričių – sveikatos priežiūros sistema. Beveik kas antras (-a) apklaustasis (-oji) iš kaimo ar miestelio skundėsi problemomis registruojantis pas gydytojus per „E. sveikatos“ svetainę arba per kitą internetinę gydymo įstaigos sistemą. Dar nuo 31 iki 42 proc. apklausos dalyvių nurodė susiduriantys su kliūtimis peržiūrėdami savo sveikatos tyrimų atsakymus internete arba elektroniame pašte, taip pat – atsiskaitydami (-os) už sveikatos priežiūros paslaugas savitarnos mokėjimo terminaluose.

Apklausa atskleidžia respondentų (-čių) teigiančių, kad nurodyti sveikatos priežiūros paslaugų būdai jiems (-oms) kelia sunkumų, procentinį atsakymų pasiskirstymą, atsižvelgiant į respondentų (-čių) gyvenamąją vietą. Registracija pas gydytoją per “E.sveikatos” portalą sunkumų kelia 36% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 46% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 42% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Registracija pas gydytoją per internetinę gydymo įstaigos sistemą sunkumų kelia 30% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 43% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 37% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Gydytojo konsultacija telefonu sunkumų kelia 19% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 26% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 24% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Atsiskaitymas už paslaugas savitarnos mokėjimų terminale sunkumų kelia 25% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 33% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 31% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Sveikatos tyrimų atsakymų gavimas ir peržiūra el. paštu sunkumų kelia 25% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 31% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 31% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Sveikatos tyrimų atsakymų peržiūra gydymo įstaigos sistemoje 32% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 42% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 36% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje.

Ryški regionuose gyvenančių vyresnių žmonių skaitmeninė atskirtis matoma ir viešojo transporto srityje. Net apie 40 proc. šios grupės apklaustųjų susiduria su sunkumais įsigydami (-os) tarpmiestinių autobusų bilietus internete ar programėlėje, savitarnos mokėjimų terminaluose. Panašiai daliai respondentų (-čių) sunku nusipirkti bilietą programėlėje ir jį pažymėti. Dar nuo penktadalio (23 proc.) iki trečdalio (34 proc.) respondentų (-čių) skaitmeniniais atsiskaitymo būdais viešajame transporte iš viso nesinaudoja.

Apklausa atskleidžia respondentų (-čių) teigiančių, kad nurodytos situacijos susijusios su transportu jiems (-oms) kelia sunkumų, procentinį atsakymų pasiskirstymą, atsižvelgiant į respondentų (-čių) gyvenamąją vietą. Keliavimas tarpmiestiniu transportu, kai bilietas įsigyjamas patogioje (tarpinėje stotelėje) sunkumų kelia 17% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 17% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 19% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Tarpmiestinių bilietų įsigijimas internete ar programėlėje sunkumų kelia 28% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 38% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 32% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Tarpmiestinių bilietų įsigijimas savitarnos mokėjimų terminale sunkumų kelia 27% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 38% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 32% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Miesto viešojo transporto bilietų įsigijimas ar žymėjimas programėlėje sunkumų kelia 29% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 42% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 35% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje.

Daug vyresnių regionų gyventojų nurodė, kad dėl skaitmenizacijos jiems kyla problemų tvarkant kasdienius reikalus, susijusius su buitimi, namų ūkiu, finansais. Dažniausiai pasitaikantis skundas – per didelis atstumas nuo namų iki banko padalinio arba bankomato. Šią bėdą nurodė net 66 proc. kaimiškų vietovių ir pusė mažesnių miestų gyventojų. Didmiesčiuose tokią problemą žymėjo trečdalis apklaustųjų.

Apklausa atskleidžia respondentų (-čių) teigiančių, kad nurodyti kasdieninių paslaugų tvarkymo būdai jiems (-oms) kelia sunkumų, procentinį atsakymų pasiskirstymą, atsižvelgiant į respondentų (-čių) gyvenamąją vietą. Elektros, vandens, dujų skaitiklių rodmenų deklaravimas internetu sunkumų kelia 21% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 32% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 26% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Komunalinių mokesčių, telekomunikacinių paslaugų apmokėjimas internetu (pvz., už vandenį, televiziją ir kt.) sunkumų kelia 19% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 30% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 25% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Didelis atstumas iki bankomato nuo gyvenamosios vietos sunkumų kelia 30% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 61% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 34% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Didelis atstumas iki banko nuo gyvenamosios vietos sunkumų kelia 35% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 66% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 50% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje.

Regionuose gyvenantys apklaustieji taip pat dažniau minėjo iškylančius sunkumus pildant deklaracijas elektroninėmis priemonėmis, registruojantis konsultacijoms su įvairių įstaigų specialistais (-ėmis), pildant prašymus dėl kompensacijų – jų dalis siekia nuo 36 iki 49 proc. Apie trečdaliui apklaustųjų problemų kyla deklaruojant skaitiklių rodmenis ir mokant už komunalines bei telekomunikacijų paslaugas internetu.

Net pusė kaimiškų vietovių ir 40 proc. miestelių gyventojų pabrėžė, kad jiems kelia sunkumų pasinaudoti nuolaidomis, kai jos siūlomos per mobiliąsias aplikacijas ir kitas skaitmenines priemones. Dar apie trečdaliui žmonių problemų kelia savitarnos kasos, taip pat nuolaidų kortelės įsigyjimas ir atnaujinimas.

Apklausa atskleidžia respondentų (-čių) teigiančių, kad nurodytos situacijos susijusios su maisto ir kitų prekių įsigijimu jiems (-oms) kelia sunkumų, procentinį atsakymų pasiskirstymą, atsižvelgiant į respondentų (-čių) gyvenamąją vietą. Pasinaudojimas nuolaidomis prekėms, nes jos taikomos tik su mobiliąją programėle sunkumų kelia 34% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 48% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 40% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Nuolaidų kortelės išdavimas arba atnaujinimas, nes tam reikalingas el. paštas ar mob. telefonas sunkumų kelia 26% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 37% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 32% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje. Pasinaudojimas savitarnos kasomis parduotuvėse sunkumų kelia 30% apklaustųjų gyvenančių didmiestyje, 44% apklausoje dalyvavusių asmenų gyvenančių kaimiškoje vietovėje ir 35% apklausoje dalyvavusių asmenų, kurie gyvena mieste arba miestelyje.

Atsižvelgusi gautų tyrimų rezultatus, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba parengė rekomendacijas, kurių pagrindinė – skaitmeniniai pokyčiai turi būti diegiami palaipsniui, o siekiant užtikrinti lygias galimybes visoms gyventojų grupėms, būtina išsaugoti alternatyvius paslaugų teikimo būdus.

Nereprezentatyvus skaitmeninės atskirties tyrimas buvo vykdomas nuo šių metų liepos iki rugsėjo mėnesio. Jo metu 55 metų ir vyresnio amžiaus gyventojai, taip pat jų artimieji visoje šalyje pildė popierines ir elektronines anketas bei anonimiškai pasakojo apie atvejus, kai teko susidurti su skaitmenine atskirtimi gaunant paslaugas ar perkant prekes. Taip pat organizuoti gyvi susitikimai su vyresnių žmonių bendruomenėmis. Iš viso kiekybinėje apklausoje dalyvavo 1982 asmenys. 1675 asmenys (85 proc.) užpildė internetinę anketą, 307 (15 proc.) – popierinę anketą. Grupinėse diskusijose dalyvavo 24 žmonės. Tyrime cituojamų gyventojų vardai yra pakeisti, siekiant neatskleisti jame dalyvavusių asmenų tapatybės.

 

Daugiau informacijos:

Marius Morkevičius

Diskriminacijos prevencijos ir komunikacijos grupės patarėjas

Tel. +370 520 506 34

Mob. +370 671 71263

El.p. marius.morkevicius@lygybe.lt