Ką veikia Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba?

Tekstas parengtas lengvai suprantama kalba

Antras lygis

1. Kas yra lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba?

 

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba
yra įstaiga.
Toliau ją vadinsime Tarnyba.

 

Ši Tarnyba:

  • dirba tam, kad visi žmonės Lietuvoje
    būtų lygūs.

Tai reiškia, kad Tarnyba dirba,
kad visi žmonės turėtų lygias teises
ir jaustųsi saugūs.

 

  • atlieka tyrimus.

Tai reiškia, kad Tarnyba
tiria ir bando sužinoti, kaip žmonės
gyvena Lietuvoje, pavyzdžiui,
ar visi turi lygias teises.

  • tiria skundus.

Tai reiškia, kad jeigu su Jumis
blogai elgiasi, pavyzdžiui, nes:

    • Jūs turite negalią,
    • Jūsų oda yra kitokios spalvos,
    • Jūs kalbate kita kalba,
    • Jūs tikite kitu dievu,
    • Jūs esate jaunas,
    • Jūs esate vyresnis,
    • turite kitokių idėjų, nei kiti žmonės,

Jūs galite parašyti skundą Tarnybai.
Kai Jūs parašysite skundą,
Tarnyba jį peržiūrės ir tada pasakys,
ar su Jumis tikrai blogai elgėsi.

 

  • bendrauja su kitomis organizacijomis
    ir pasakoja joms,
    ką reikėtų daryti,
    kad visi žmonės jaustųsi gerai.
    Pavyzdžiui, pasakoja organizacijoms,
    kaip jos gali draugiškai į darbą priimti dirbti
    žmones su negalia.

 

  • daug pasakoja ir moko kitus žmones
    apie tai:
    • kas yra lygios teisės ir
    • kokias teises turi visi žmonės.

 

Birutė Sabatauskaitė yra
lygių galimybių kontrolierė.
Ji vadovauja Tarnybai.
Toliau ją vadinsime Kontroliere.

2. Kas yra lygios galimybės?

Lygios galimybės reiškia,
kad visi žmonės turi turėti
tokias pačias galimybes, pavyzdžiui:

  • darbe,
  • parduotuvėje,
  • namuose,
  • kai bendrauja su kitais žmonėmis.

Mes negalime elgtis
su žmogumi blogai, nes jis, pavyzdžiui:

  • turi negalią,
  • yra jaunesnis už Jus,
  • jo oda yra kitokios spalvos negu Jūsų,
    pavyzdžiui, jis yra juodaodis.

Jeigu kažkas kitas blogai su Jumis elgiasi, nes:

  • Jūs turite negalią,
  • Jūsų oda yra kitokios spalvos,
  • Jūs kalbate kita kalba,
  • Jūs tikite kitu dievu,
  • Jūs esate jaunas,
  • Jūs esate vyresnis,
  • turite kitokių idėjų, nei kiti žmonės,
    tai yra diskriminacija.

 

 

Jeigu kažkas su Jumis negražiai elgiasi,
Jūs galite parašyti skundą Kontrolierei.

 

 

Jūs galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų lyties.

Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
negražiai elgiasi,
nes Jūs esate moteris.

 

  • dėl Jūsų odos spalvos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate juodaodis.

Nuotrauka: ant marškinėlių
nupiešta Lenkijos vėliava

 

  • dėl Jūsų tautybės.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate lenkas.

Jūs taip pat galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų pilietybės.

Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
negražiai elgiasi,
nes Jūs neturite Lietuvos pilietybės.
Lietuvos piliečiai yra žmonės,
kurie gyvena Lietuvoje ir
turi lietuviškus dokumentus,
pavyzdžiui, lietuvišką pasą.

Lietuvos piliečiai gali gyventi:

    • ir Lietuvoje,
    • ir kitose šalyse.

 

  • dėl Jūsų kalbos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs kalbate ne lietuviškai,
    o, pavyzdžiui, kalbate angliškai.

Nuotrauka: ant marškinėlių
nupiešta Indijos vėliava

 

  • dėl Jūsų kilmės.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate gimęs Indijoje.

 

Jūs taip pat galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų socialinės padėties,
    pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi, nes Jūs:
    • nebaigėte mokyklos arba
    • uždirbate mažiau pinigų,
      nei kiti žmonės.

 

  • dėl Jūsų įsitikinimų ar pažiūrų.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūsų nuomonė
    skiriasi nuo kitų žmonių.

 

Jūs taip pat galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų amžiaus.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi darbe,
    nes Jūs esate vyresnis,
    nei kiti bendradarbiai.

 

  • dėl Jūsų lytinės orientacijos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate vyras ir
    jaučiate meilę kitam vyrui.

 

  • dėl Jūsų negalios.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs važinėjate vežimėliu.

Nuotrauka: romų tautos
moteris

 

  • dėl Jūsų etninės priklausomybės.
    Pavyzdžiui, jeigu Jūs gimėte Lietuvoje,
    bet Jūsų šeima yra romai.

 

  • dėl Jūsų religijos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate ne krikščionis,
    o musulmonas.

Visi žmonės Lietuvoje turi turėti
lygias galimybes, pavyzdžiui:

  • valstybės institucijose,
    pavyzdžiui, ministerijose,
  • savivaldybės institucijose,
    pavyzdžiui, Vilniaus savivaldybėje,
  • savo darbo vietoje,
  • mokyklose,
  • universitetuose

Pavyzdžiui, jeigu Jūs negirdite,
Jūs turite galėti mokytis kartu
su žmonėmis, kurie gali girdėti.
Jums turi padėti gestų kalbos vertėjas.
Tada Jūs suprasite viską,
apie ką mokotės.

Žmonės taip pat turi turėti lygias galimybes,
pavyzdžiui:

  • parduotuvėse.
    Pavyzdžiui, jeigu Jums sunku vaikščioti ir
    Jūs norite nueiti į parduotuvę,
    kuri yra 2 aukšte,
    Jūs turite galėti patogiai ten patekti.
    Tai reiškia, toje vietoje turi būti,
    pavyzdžiui, liftas.
    Tada Jūs galėsite patogiai
    patekti į parduotuvę.

3. Kas yra diskriminacija?

Lietuvos įstatymuose yra parašyta,
kas yra diskriminacija.

Apie diskriminaciją rašoma
tokiuose Lietuvos įstatymuose:

  • Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme ir
  • Lygių galimybių įstatyme.

Kai Jus diskriminuoja kiti žmonės,
Jūs blogai jaučiatės.

Jeigu kažkas kitas
blogai su Jumis elgiasi, pavyzdžiui,
moka Jums mažesnį atlyginimą arba
išmeta iš darbo, nes:

  • Jūs turite negalią,
  • Jūsų oda yra kitokios spalvos,
  • Jūs kalbate kita kalba,
  • Jūs tikite kitu dievu,
  • Jūs esate jaunas,
  • Jūs esate vyresnis,
  • Jūs turite kitokių idėjų,
    nei kiti žmonės,
    tai yra diskriminacija.

Jeigu kažkas kitas
įžeidinėja Jus, nes:

  • Jūs turite negalią,
  • Jūsų oda yra kitokios spalvos,
  • Jūs kalbate kita kalba,
  • Jūs tikite kitu dievu,
  • Jūs esate jaunas,
  • Jūs esate vyresnis,
  • Jūs turite kitokių idėjų,
    nei kiti žmonės,
    tai yra priekabiavimas.

Jeigu kažkas kitas, pavyzdžiui:

  • Jus liečia,
    nors Jūs to nenorite,
  • Jus bučiuoja,
    nors Jūs to nenorite,
  • rašo Jums negražias žinutes
    apie Jūsų kūną,
  • negražiai su Jumis kalba,
    nors Jūs to nenorite ir
    tada Jūs jaučiatės nesaugus.
    Tai yra seksualinis priekabiavimas.

Kiti gali Jus liesti tik tada,
kai Jūs to norite.

4. Ką galite daryti, jeigu patyrėte diskriminaciją?

 

 

Jeigu Jūs patyrėte diskriminaciją,
tai reiškia, kad su Jumis blogai elgėsi.
Tuomet Jūs galite kreiptis pagalbos.

 

 

Jeigu Jūs patyrėte diskriminaciją,
Jūs galite pasikalbėti su Tarnybos teisininku.

 

 

Jūs jam galite:

  • parašyti laišką elektroniniu paštu
    ir papasakoti, kas atsitiko.Tarnybos elektroninis paštas yra
    lygybe@lygybe.lt

 

  • arba paskambinti telefono numeriu
    ir papasakoti, kas atsitiko.Tarnybos telefono numeris yra
    +37052050640.

 

Jeigu Jūs patyrėte diskriminaciją,
Jūs taip pat galite parašyti skundą
ir papasakoti, kas Jus nuskriaudė.
Taip galėsite pranešti apie žmones,
kurie blogai su Jumis elgėsi.

 

 

Skundą parašyti galite:

 

  • elektroniniu paštu.
    Tarnybai skundą galite parašyti
    Elektroniniu paštu.Tarnybos elektroninis pašytas yra lygybe@lygybe.lt
  • paštu.

Tai reiškia, kad Jūs parašysite skundą
ant lapo ir nusiųsite jį Tarnybai.
Tarnyba yra Vilniuje.

Tarnybos adresas yra
S. Konarskio g. 35.
Šį adresą reikia užrašyti ant laiško voko.
Laišką įdėsite į voką.
Tada Tarnyba gaus Jūsų skundą.

Jeigu norite sužinoti daugiau informacijos,
kaip galite pateikti skundą,
šią informaciją galite rasti internete.
Daugiau informacijos, kaip pateikti skundą,
rasite čia: Lygybė (lygybe.lt)

Tekstą lengvai suprantama kalba parengė:

  • Miglė Baltrūnaitė,
  • Agnė Župerkaitė.

Tekstą vertino:

  • Lina Bielinytė,
  • Inga Olševskytė.

Paveiksliukus nupiešė:

Evgenia Drap

Tekstą galima parsisiųsti. Reikia parsisiųsti paspaudus šį žodį.

Naujienlaiškis