Kas yra lygios galimybės ir diskriminacija?

Tekstas parengtas lengvai suprantama kalba

Antras lygis

1. Kas yra lygios galimybės?

Lygios galimybės reiškia,
kad visi žmonės turi turėti
tokias pačias galimybes, pavyzdžiui:

  • darbe,
  • parduotuvėje,
  • namuose,
  • kai bendrauja su kitais žmonėmis.

Mes negalime elgtis
su žmogumi blogai, nes jis, pavyzdžiui:

  • turi negalią,
  • yra jaunesnis už Jus,
  • jo oda yra kitokios spalvos negu Jūsų,
    pavyzdžiui, jis yra juodaodis.

 

Jeigu kažkas kitas blogai su Jumis elgiasi, nes:

  • Jūs turite negalią,
  • Jūsų oda yra kitokios spalvos,
  • Jūs kalbate kita kalba,
  • Jūs tikite kitu dievu,
  • Jūs esate jaunas,
  • Jūs esate vyresnis,
  • turite kitokių idėjų, nei kiti žmonės,
    tai yra diskriminacija.

 

Jeigu kažkas su Jumis blogai elgiasi, pavyzdžiui:

  • moka Jums mažesnį atlyginimą,
  • išmeta iš darbo,
  • įžeidinėja Jus,

Jūs galite parašyti skundą Lygių galimybių kontrolierei.

2. Kas yra Lygių galimybių kontrolierė?

 

Birutė Sabatauskaitė yra
lygių galimybių kontrolierė.
Toliau ją vadinsime Kontroliere.

Ji vadovauja Lygių galimybių
kontrolieriaus tarnybai.

 

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba
yra įstaiga.
Toliau ją vadinsime Tarnyba.

 

Ši Tarnyba:

  • dirba tam, kad visi žmonės Lietuvoje
    būtų lygūs.

Tai reiškia, kad Tarnyba dirba,
kad visi žmonės turėtų lygias teises
ir jaustųsi saugūs.

 

 

Jūs galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų lyties.

Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
negražiai elgiasi,
nes Jūs esate moteris.

 

 

  • dėl Jūsų odos spalvos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate juodaodis.

Nuotrauka: ant marškinėlių
nupiešta Lenkijos vėliava

 

 

  • dėl Jūsų tautybės.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate lenkas.

Jūs taip pat galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų pilietybės.

Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
negražiai elgiasi,
nes Jūs neturite Lietuvos pilietybės.
Lietuvos piliečiai yra žmonės,
kurie gyvena Lietuvoje ir
turi lietuviškus dokumentus,
pavyzdžiui, lietuvišką pasą.

Lietuvos piliečiai gali gyventi:

    • ir Lietuvoje,
    • ir kitose šalyse.

 

 

  • dėl Jūsų kalbos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs kalbate ne lietuviškai,
    o, pavyzdžiui, kalbate angliškai.

Nuotrauka: ant marškinėlių
nupiešta Indijos vėliava.

 

 

  • dėl Jūsų kilmės.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate gimęs Indijoje.

 

Jūs taip pat galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų socialinės padėties,
    pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi, nes Jūs:
    • nebaigėte mokyklos arba
    • uždirbate mažiau pinigų,
      nei kiti žmonės.

 

 

  • dėl Jūsų įsitikinimų ar pažiūrų.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūsų nuomonė
    skiriasi nuo kitų žmonių.

 

 

Jūs taip pat galite parašyti skundą Kontrolierei,
jeigu kažkas kitas su Jumis
negražiai elgiasi, pavyzdžiui:

  • dėl Jūsų amžiaus.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi darbe,
    nes Jūs esate vyresnis,
    nei kiti bendradarbiai.

 

 

  • dėl Jūsų lytinės orientacijos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate vyras ir
    jaučiate meilę kitam vyrui.

 

 

  • dėl Jūsų negalios.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs važinėjate vežimėliu.

Nuotrauka: Romų tautos moteris.

 

 

  • dėl Jūsų etninės priklausomybės.
    Pavyzdžiui, jeigu Jūs gimėte Lietuvoje,
    bet Jūsų šeima yra romai.

 

 

  • dėl Jūsų religijos.
    Pavyzdžiui, jeigu su Jumis
    negražiai elgiasi,
    nes Jūs esate ne krikščionis,
    o musulmonas.

Visi žmonės Lietuvoje turi turėti
lygias galimybes, pavyzdžiui:

  • valstybės institucijose,
    pavyzdžiui, ministerijose,
  • savivaldybės institucijose,
    pavyzdžiui, Vilniaus savivaldybėje,
  • savo darbo vietoje,
  • mokyklose,
  • universitetuose

Pavyzdžiui, jeigu Jūs negirdite,
Jūs turite galėti mokytis kartu
su žmonėmis, kurie gali girdėti.
Jums turi padėti gestų kalbos vertėjas.
Tada Jūs suprasite viską,
apie ką mokotės.

Žmonės taip pat turi turėti lygias galimybes,
pavyzdžiui:

  • parduotuvėse.
    Pavyzdžiui, jeigu Jums sunku vaikščioti ir
    Jūs norite nueiti į parduotuvę,
    kuri yra 2 aukšte,
    Jūs turite galėti patogiai ten patekti.
    Tai reiškia, toje vietoje turi būti,
    pavyzdžiui, liftas.
    Tada Jūs galėsite patogiai
    patekti į parduotuvę.

3. Kas yra diskriminacija?

 

Lietuvos įstatymuose yra parašyta,
kas yra diskriminacija.

Apie diskriminaciją rašoma
tokiuose Lietuvos įstatymuose:

  • Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme ir
  • Lygių galimybių įstatyme.

Kai Jus diskriminuoja kiti žmonės,
Jūs blogai jaučiatės.

 

Jeigu kažkas kitas
blogai su Jumis elgiasi, pavyzdžiui,
moka Jums mažesnį atlyginimą arba
išmeta iš darbo, nes:

  • Jūs turite negalią,
  • Jūsų oda yra kitokios spalvos,
  • Jūs kalbate kita kalba,
  • Jūs tikite kitu dievu,
  • Jūs esate jaunas,
  • Jūs esate vyresnis,
  • Jūs turite kitokių idėjų,
    nei kiti žmonės,
    tai yra diskriminacija.

 

 

Jeigu kažkas kitas
įžeidinėja Jus, nes:

  • Jūs turite negalią,
  • Jūsų oda yra kitokios spalvos,
  • Jūs kalbate kita kalba,
  • Jūs tikite kitu dievu,
  • Jūs esate jaunas,
  • Jūs esate vyresnis,
  • Jūs turite kitokių idėjų,
    nei kiti žmonės,
    tai yra priekabiavimas.

Tekstą lengvai suprantama kalba parengė:

  • Miglė Baltrūnaitė,
  • Agnė Župerkaitė.

 

Tekstą vertino:

  • Lina Bielinytė,
  • Inga Olševskytė.

 

Paveiksliukus nupiešė:

Evgenia Drap

Tekstą galima parsisiųsti. Reikia parsisiųsti paspaudus šį žodį.

Naujienlaiškis